lördag 14 april 2007

Bangbrudarna mitt i kvinnofällan

Jag har länge tyckt att det vilat något dammigt,instängt över Bangbrudarnas feministiska magasin. Det är som att så länge de unga, klarögda medelklass feministerna håller sig ifrån den traditionella heterofamiljen finns det lite bett, men när ungarna gör entré i deras liv sveps de in i borgerlighetens kvinnofälla och börjar se något frigörande i konsumtion. För att de sitter så jävla fast i kvinnans vårdande omsorgs- vara-för-andra mytt och helt enkelt väljer att gilla läget?

När Karin Eder-Ekman, chefredaktör för Bang nu ger sig in i DN:s senaste "feministdebatt" - som utlöstes av Nina Björks konsumtionskritiska krönika i samma tidning för några söndagar sen och krockade med Sisela Lindbloms kommande roman "De skamlösa" som kritiserar samma ämne - så är det hör och häpna en Hermésväska för 70 000 spänn som hamnatri centrum. Det barrocka i hela situationen är att det är en sida i debatten som försvarar ett sånt köp med argument där väskan får symbolisera något frigörande.

Eder-Ekman tillhör den falangen. I det läget handlar det inte längre om feminism, som jag ser det, utan om att försvara egna individuella val, som ju är borgerlighetens signum. Men att väskan skulle ha manövrerat ut mannen och att det nu handlar om att hamna i andra kvinnors blickfång i stället för att bli ett objekt i mannens, som Eder-Ekman påstår är ju så världsfrånvänt att det faktiskt är kul. Hur blind kan en väska göra en kvinna, som påstår sig vara feminist, när hon i själva verket suktar efter att göra sig själv attraktivare genom en väska.

Det är skral intellektuell nivå, även om hon lindar in argumentationen som vore det själva kvinnoexistensen hon talar om. Och om vi ska snacka konsumtion på riktigt crazy nivå, så är det väl snarare männens mer allmänna konsumtionsvanor som borde hamna under luppen, i stället för en och annan kvinnas bisarra konsumtionsmönster.

Näh, precis som många inom folkpartiet tycker att Leijonborg gjort sitt, så är det nog dags att Bang-brudarna tackar för sig. Nya feministiska tidskrifter, tack!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för vettiga kritik. Me & min granne var bara förbereder sig för att göra en del forskning om detta. Vi fick en ta en bok från vårt lokala bibliotek men jag tror att jag lärde mig mer av det här inlägget. Jag är mycket glad över att se så bra information som delas fritt ute.