måndag 9 april 2007

Filmrecensioner: Goya´s ghosts, VG, Tre systrar och en mamma, IG

Förra veckan hade Milos Formans senaste, Goya´s ghosts och kalkonrullen Tre systrar och en mamma premiär på bio. Läs mina recensioner på www.sourze.se.

Jag fattar inte varför recensenterna är så tjuriga i sina omdömen om Formans film, men det är ju samtidigt det som ger dynamik åt kritiken, som vanligtvis tycks komma till i ett gäng där alla tycks mer eller mindre klonade. Tyvärr är filmkritiken i sig usel i det här landet. Den är slängig och har en rätt nonchalant inställning till filmkonsten, som gör att den tycks mer förtjust i sina egna formuleringar än att försöka analysera filmens intentioner och hur den lyckas repektive misslyckas med att iscensätta dem. Kanske beror det på formatet, jag menar att en filmrecension ofta tvingas vara så kort att det egentligen vore hederligare att begränsa tyckandet till den betygsättning som numera vidhäftar alla filmrecenisoner, vad jag vet. Inget fel i sig, men om man bara får ett par rader i övrigt att förklara sin betygsättning så gör det tyvärr ofta varken till eller från.
På Expressens kultursida (070329, 070402) har filmkritiken diskuterats och tidigare i år fördes en filmdebatt även i P1:s Obs! och de flesta tycks överens om att dagsläget inom filmkritiken borde förändras.

Förövrigt undrar jag varför och för vem man gör en film som Tre systrar och en mamma. Jag gör vad jag kan för att förtränga att en av mina skådespelarfavoritet Diane Keaton över huvudtaget ville ha något med den här filmen att göra. Att hon dessutom befinner sig i en av huvudrollerna har jag redan glömt. Det här är chiclit goes movie när det är som banalast och allra sämst.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte ge direktlänk till dina recensioner på sourze, har varit inne flera gånger och inte hittat dem?! Tack!

Monika Wehlin sa...

Hej Bodil!
Det skulle jag gärna göra, men pinsamt nog måste jag erkänna att jag inte vet hur man gör och har inte tagit reda på det heller. Kan du säga mig hur man gör?

Anonym sa...

Jag tänker att man högerklickar "copy" på själva länken och sedan "kopiera" här på sidan?

Anonym sa...

Menar "klistra in", förstås!

Monika Wehlin sa...

hej anonym!
jag får inte till det, ok, jag får över länken, men inte så att den funkar att klicka på så att läsaren direkt kan få upp sidan jag hänvisar till, i stället måste man skriva in länken osv

Jag är ute efter att det ska funka som i mitt arkiv, minns inte hur jag gjorde då