onsdag 10 oktober 2007

Vad är det fel på Filmkrönikan?

Vad är det med SVT:s Filmkrönikans Navid Modiri och Andrea Reuter. De är som två Duracellkaniner och hela programmet rusar igenom alldeles för mycket på en halvtimme. Resultatet blir att recensionerna är onyanserade och slafsiga medan de övriga inslagen inte tillför något eller mycket litet. Att ta upp begreppet kvalitétsfilm och tycka att det i sig är ett töntigt, ger ett exempel på den allmänna nivån på Filmkrönikan numera.
Vilka riktar den här stasade duon till?
Kollar man in debattforumet på krönikans egen hemsida på SVT, verkar tittarna inte ha en aning, däremot får även det här försöket att göra om Filmkrönikan bottenbetyg.
Hur svårt kan det vara att göra ett program för alla oss som gillar film? Ett av problemen är att programmakarna tycks tro att vi som gärna vill ha nåt slags filmprogram i TV är lite småkorkade och bara vill ha nåt klämkäckt underhållningsprogram. Det är aldrig en bra utgångspunkt. I stället borde de tänka att vi är ett gäng nördar som kan film och försöker toppa det.
Men det är klart om programledarna själva tycker att kvalité är töntigt, då kan man ju inte vänta sig att krönikan ska bry sig just om den aspekten av programverksamheten.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tja Apa. Undrar lite hur du tänker i din kritik. Förstår te.x. inte hur du kan tycka att nya filmströmningar från Tyskland eller Amerikansk ny humor INTE är väsentligt om du kallar dig själv filmnörd.
Angående forumet på Filmkrönikans hemsida så har du fel, det är inte enbart negativ kritik, det är ett fåtal som inte tycker att programmet fungerar men minst 40% av kommentarerna är positiva och det ökar för varje program.
Dessutom säger vi aldrig i programmet att kvalité är töntigt utan att kvalitetsfilm är ett svårt begrepp och att det inte är just DET problematiken kretsar kring.
Tycker du ska utforma din kritik lite smartare och sen uttala den mer konstruktivt. Dessutom undrar jag lite över din stavning av ordet patriarkal. Hade jag varit i dina skor hade jag kollat upp det.
Peace / Navid.

Monika Wehlin sa...

Hej Navid!
Tack för att du uppmärksammat mitt korrfel i loggan, som varken jag eller nån uppmärksammat på snart ett år.
Kanske är jag orättvis mot er i Filmkrönikan, men jag tycker att ni fjuttar bort intressanta idéer. Det funkar inget vidare att ta upp nya filmströmningar så där by the way, men det har ju med halvtimmesformatet att göra. Bättre då att våga rensa i "inslagsrabatten" och inte tvinga in sååå mycket som ni gör: Våga välja och borra lite djupare.
Likaså med kvalitétsdebatten - den är ju alltid lika het och intressant - varför inte bjuda in några "motståndare" för att diskutera saken och ge det lite tid.
I stort tror jag min irritation handlar mest om att jag inte riktigt känner att det här är på djupaste allvar för er. Det är något med tonen i hela programmet, som känns som ni varken tar det ni själva gör eller era tittare på allvar, inte riktigt litar på att på hard stuff.

Anonym sa...

Hej igen Monika. Du har en poäng i att det har att göra med halvtimmesformatet. Men vårat syfte med programmet är att ge våra tittare allt. Vi hinner med en hel del på ett program men jag tycker INTE att det är ytligt och ointressant eller att vi fjuttar bort idéer. Istället ger vi våra tittare en ingång till ett ämne, vi sår ett frö till en vidarediskussion och lockar folk att vilja gå eller varnar dem för att se (och då har vi nästan alltid exempel på vad de kan se istället). Och bara för att man inte ser ut som ett stenansikte betyder inte att man inte tar saker på allvar. Vi arbetar med programmet fler timmar i veckan än vad som skulle räknas som normal arbetstid och ägnar en stor del av vår fritid till det också. Det här är så på djupaste allvar och det är därför vi vill göra någonting som känns nytt och uppdaterat, filmkritiken i Sverige har stått och sparkat i samma spilta rätt länge. Dags att rensa i de egna leden. Det är det vi ska och kommer att fortsätta göra. Peace!

Camilla sa...

Ibland undrar jag om övriga svenskar ser samma program som jag överhuvudtaget. För första gången någonsin tycker jag nämligen att Filmkrönikan har en enorm spännvidd mellan det smalaste av det smala till "Blockbuster Maxi" och allt med en känsla av att det ena inte är mer rätt eller fel än det andra.

Jag får nog kolla inställningarna på min digitalbox, för det är något som inte stämmer. ;)

Monika Wehlin sa...

Hej Camilla!
Det handlar väl inte om rätt eller fel, som jag ser det, utan om vad man diggar eller inte. Om du gillar Filmkrönikan som den är i dag, fine. Jag tycker de kan shapa upp konceptet i stället för att sniffa lite och sen släppa taget för att rusa vidare till nästa grej de "måste" ta upp.