onsdag 6 augusti 2008

Gnäll från mediahuset Aftonbladet

En blek rodnad å mina gamla journalistkollegors vägnar skuggar mina kinder när jag läser om Marcus Birros och tidigare i sommar nöjesredaktionen på AB surar på Expressen för att de tagit "deras" grejer. Vadå deras? Vicken bunch of hycklare.

Ja, jag talar faktiskt inte rätt ut i det blå, för under några år i slutet av 80-talet jobbade jag på de båda drakarna. På den tiden var Expressen det nordiska flaggskeppet på dagstidningsområdet, som då navigerade i en helt annan arkipelag, vilken inte bestod av massmediafabriker och norsk Schibstedtkonkurrens. Bonniers ägde på 80-talet och som morgonredigerare - då delar av tidningen gjordes om i en sk Stockholmsupplaga - var det ett ständigt mätande med konkurrenten Aftonbladet visavi Expressen.
1986 kom jag hem till Stockholm igen och Expressen, efter några år i den småländska dagspressen. Tidningen var hetare än allt smör i Småland för en ung journalistbrud, som trodde sig äga världen, åtminstone ha den massmediala inom räckhåll. Alla redigerare som ville framåt strävade mot samma mål: E-X-P-R-E-S-S-E-N. Nu hade jag fått möjligheten och jag har den tidningen att tacka för allt av värde som jag kan om journalistik.

Så det är klart att hjärtat bultar lite extra när jag nu känner igen 80-tals tongångarna från Expressen komma inifrån redaktionen på AB. Då satt Expressens förstaplacering ständigt spikad över dagens tidning i jämförelse och på morgonredaktionen konstaterades lite självgott att AB snott "våran grej". Ja, det kan man lugnt säga och till slut snodde de även förstaplaceringen och har behållt den sen dess. Byrackan är borta, underdogperspektivet far away. AB har blivit en gammal gubbe, som med lite fetlagd attityd lutar sig tillbaka och tror att framgången rullar av sig själv som en evighetsmaskin. Det är då getingen visar gadden, efter att många år tvingats känna på hur det är att inte självklart vara bäst. Det är en nyttig erfarenhet för alla, eftersom framgång aldrig är konstant.

Var så säker, inom en framtid - osäkert när - kommer Expressen återigen stå med guldbucklan bland drakarna. Tendensen har varit tydlig länge, om du frågar mig, framgången har satt sig i väggarna på AB.
Det behöver rivas för att få luft och ljus!

Inga kommentarer: