fredag 20 juni 2008

Karin Magnusson, ett kulturellt klipp för Aftonbladet

Någon månad har gått sen SR:s kulturredaktör Karin Magnusson klev in på Aftonbladets kultursida och det är bara att gratulera tidningen. Jag ska genast erkänna att jag var tveksam till Magnusson pga hennes allt mer flabbiga radiojobb och när hon tryckte på populärkulturens uppvärdering (ännu en gång) i tider när finkulturen är den som marginaliserats ekade varningsklockorna i mina öron. Men jag förvandlar mig gärna till pudel och erkänner att jag hade tvärfel. Skillnaden är märkbar på Aftonbladets kultursida och det har gått fort sen Magnusson började chefa den med Åsa Linderborg.
Att hon låter sina gamla radiopolare skriva texter visar sig också vara ett lyckokast, där bland annat den överallt snackande och den i radio rätt slätstrukne och mainstreamade Roger Wilson tar ett intressant och intelligent kliv framåt som skribent är bara ett exempel (läs hans text om dokumentärfilmaren Barbara Kopple).
Men fortfarande hänger sig Bladets sega publicering på nätet kvar från den gamla kulturregimen. Till skillnad från Expressen, som ständigt känns uppkopplade på nätet och snabbt lägger ut kulturmaterialet på nätet, rör sig Aftonbladets kulturwebbare som sniglar, som om det inte fattat att gammelmedia stavas p-a-p-p-e-r.

Inga kommentarer: