tisdag 16 oktober 2007

Filmkrönikans bättre jag

Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig. Åtminstone delvis. I går kväll visade sig Filmkrönikan från sin bättre sida. Inslaget med film från melllanöstern var RIKTITGT bra och känns välbehövligt i all krigspropaganda-film från Hollywoodfabriken. Överhuvudtaget uppskattar jag ambitionen att häva sig upp ur det amerikanska perspektivet på världen i filmuniversumet någon gång. Det får vi ju liksom ändå.

Däremot fattar jag fortfarande inte Filmkrönikans snuttifierade format. Varför pressa in såå mycket? Det hela känns lite väl fördomsfullt målgruppstänk. Tydligen enligt en undersökning som refererades till i programmet så är det boys mellan 16 och 24 som går mest på bio. Betyder det att formatnissarna bakom Filmkrönikan antar att den gruppen - som man ju samtidigt sååå hysteriskt jagar på SVT - inte pallar se mer en någon minut för att inte zappa?
Själv blir jag som inte tillhör den målgruppen - om så är fallet - bara trött på flåset och önskar mig en något nertaggad Filmkrönika.
Näh, nu slutar jag innan bitterfilmittan inom mig tar över totaly.

2 kommentarer:

Anonym sa...

kan inte bitterfilmfittan och den unga killen som gillar hollywood samsas om biostolen? innehållet i filmkrönikan vill spegla på att människor inte bara behöver gilla tysk hardcoredrama ELLER transformers utan kanske både och. kul att du gillade irak-inslaget.

Monika Wehlin sa...

jo, jag tror faktiskt att jag kan samsas med dig bland biostolarna, för även jag gillar Hollywood faktiskt, även om jag kan tycka det blir lite mycket av det goda ibland.
Jag önskar er all lycka med Filmkrönikan framöver, men kommer att fortsätta att kritisera om jag känner mig manad.
Kommer precis hem från en visning av "Inland Empire", som fullständigt tog andan ur mig. Till skillnad från dig tycker jag att den är ett konstnärligt mästarprov, även om jag kan förstå att man kan se den som en rulle från out of space. Ciao!