torsdag 25 september 2008

Man föds inte till en våldsman man blir det

Vad säger SVT-journalisten Evin Rubar - medverkade till att fd Roks ordföranden Ireen von Wachenfeldt tvingades avgå och Feministiskt Initiativ sjönk som en sten - om Newsmillrubriken: "Han dödade för att han är man" (apropå senaste skolskjutningen i Finland) över en artikel av samme Wachenfeldt.
Då - det känns som mycket länge sen - när FI precis haft presskonferens om att de skulle ställa upp i valet 2006 och allt kändes möjligt, kom "Könskriget", TV-dokumentären i två delar, som i ett slag förvandlade feminismen från glödhet till iskall. Och så har det varit sen dess.
Men den senaste tiden - rätta mig om jag har fel - känns det som att det offentliga samtalet lite mer på allvar är beredd att diskutera den destruktiva/våldsamma manligheten.

Jag kan inte låta bli att fundera över om Wachenfeldt hade utsatts för ett sånt riggat korsförhör av en TV-reporter i dag och om hon skulle varit så rökt, som hon blev den där gången, både internt och av en dömande allmänhet.

Nu för tiden kan ett radioprogram som "Konflikt" ägna fyra hela program åt att diskutera den destruktiva manligheten, utan att nån har några invändningar. Betyder det att vi är mer överens om att det som Wachenfeldt var inne på - inte att män är djur, men ibland beter sig som om de vore - kanske inte var helt fel ändå. Titta på fotbollsklackarna i Stockholm, snubbar som slår och våldtar sina tjejer (bl a två kändisfall senaste veckorna, varav ett länge toppade Flashback som "hetaste ämne") och grabbgängen som pucklar på ensamma män på stan. Vad är det med männen? Och kom inte dragande med att kvinnor också slår, utan dra upp huvudet ur sanden. För vi måste prata om påståendet att "han dödade för att han är man".

4 kommentarer:

Jörgen P Olsson sa...

Hej!

Min fru har lagt upp din blogg som en av sina favoriter. Jag har tittat till den med jämna mellanrum och tycker att den är intressant. Jag läser genusvetenskap och har funderat en del kring manlighet. Det har sagts att män är djur och det har sagts att män är värre än djur. Jag är född den 4 oktober som inte bara är kanelbullens dag utan också brukar högtidlighållas som Djurens dag. Våran äldste son däremot är född den 25 november som ju är Kvinnofridsdagen. Jag tror att våra födelsedagar speglar samhällsutvecklingen där männen sakta men säkert kommer att lära sig ett nytt och bättre sätt att möta kvinnorna. Våran yngste son är också född under speciellt feministiska förtecken. Jag resonerar som Socker-Conny när han säger "Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad!" Jag tänker då att det schyssta järnröret är den schyssta manliga sexualiteten och det är klart att man slår världen med häpnad om man visar upp något sådant! Motsatsen är ju tyvärr alltför vanlig. För att göra verklighet av Socker-Connys ord har jag utformat den Järnstav som ska ligga till grund för våra söners manliga mognad. Om du är intresserad kan jag berätta mer om den.

Ha det jättebra!

Mvh Jörgen P Olsson

Monika Wehlin sa...

Hej Jörgen.

Är det din fru, Malene (?) som har den knutna näven i ett kvinnotecken som symbol på bloggen?

Ja, det vore intressant att höra hur en modern man orienterar sig i dagens Sverige, när manligheten är ifrågasatt. Vad ska en pappa ge vidare till sina söner, egentligen? Jag menar som inte en mamma lika gärna skulle kunna göra, om hon skakat av sig kvinnligheten vill säga.
(Manligt och kvinnligt ser jag i sammanhanget, som två skapelser inom patriarkatet.)
Jag har själv en liten tjej nära mig, som jag gör vad jag kan för att hon ska ha möjlighet att bli den oberoende kvinna som Simone de Beauvoir talar om i sin avslutande vision om könens frigörelse i "Det andra könet".

Allt gott!
Monika

Jörgen P Olsson sa...

Hej igen!

Könens frigörelse är nära! Jag grundar denna profetia på min tro som säger mig att den trefaldiga Gudinnan håller på att träda fram. Hon tecknar den kvinnliga treenigheten som bär formen av ett sköte. Kvinnorna blir därmed synliga och det är inte längre tal om det andra könet.

För männens del handlar det om att följa den återvändande Kristus. Bibeln berättar att han är utrustad med en Järnstav och jag tror att den är nyckeln till den nye schysste mannen. Jag har försökt förstå hur denna Järnstav ska se ut och jag har kommit fram till att den ska bestå av palneterna Mars, Tellus och Venus, förkortat MTV. Järnstaven sträcker sig utanför månens/kvinnans räckvidd och därmed behöver mannen inte känna sig hotad eller avundsjuk på kvinnan. Han "överträffar" henne utan att behöva ta till våld. MTV antyder Järnstavens nära koppling till musiken. I musiken finns hela dess mytologi beskriven. Lyssna tex till grupperna Lizzy Borden och Relaxed Muscle som bägge gett ut låtar med titeln "Rod of iron". Jag tycker att Timo Räisänens låt "Fear no darkness, promised child" tar upp samma tema. Järnstaven beskriver också morgondagens värld där vi bor på flera planeter, åtminstone på Mars. Det gäller att se framåt, leva framåt! Jag har tillverkat varsin Järnstav i trä till våra söner.

Ha det jättebra!

Mvh Jörgen P Olsson

Jörgen P Olsson sa...

Hej igen!

Läste du om dansbandsmusikern som slog sin fru med ett järnrör? Han hade behövt min Järnstav och lite bättre musik. Järnstaven är ett fredligt verktyg, tro mig! Med dess hjälp kommer vi att kunna upprätta fredsriket!

Ha det jättebra!

Mvh Jörgen P Olsson