tisdag 21 oktober 2008

Rött kort för Lotta Gröning

Debattredaktören på Aftonbladet, tidigare ledarskribenten på Norrländska socialdemokraten, Lotta Gröning är en slarvig, opportun och grund typ - har jag alltid tyckt - som genom sin karriär konsekvent under täckmantel hänvisat till att hon talar för rörelsen (läs: sossegolvet), när hon i själva verket länge varit sosseriets värsta fiende, som gjort vad hon kunnat för att söndra inifrån. Hon har t ex jobbat nära Mona Sahlin, som hon nu tar heder och ära av i sin nyutkomna bok om den socialdemokratiska partiledaren. I allafall om man ska tro Magnus Ljungkvist, (s)-bloggare, i en debatt på Newsmill, som läst boken och gör en intressant koppling till härskartekniker i sin genomgång av den, som bygger citat från boken.
Det är en skrämmande läsning och vad man än tycker om Mona Sahlin, så vill jag skicka citatet "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra" på Gröning. Hon borde omedelbart förpassas till Aftonbladets utbytarbänk och om man ska tro Ljungkvist så pågår en vadslagning internt på AB om Grönings framtid. Så snabbare än jag hinner säga rökt, så kanske Gröning har gått upp i densamma. Man kan ju alltid hoppas.

ps
Citatet ovan kommer från Madeleine Albright, som var Clintons utrikesminister 1997-2000. Hon sa det förövrigt i Folkets Hus i Stockholm, enligt Wikipedia.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lotta Grönings bok blir resten av höstens snackis tror jag.

I dag kan man läsa en kritisk text om boken på AB:s kultur, och dessförinnan har det varit en på Expressen.

Jag har inte läst boken, den sägs sakna källanteckningar men inte påhopp. Ska du läsa boken?

Ha det gott!
M

Monika Wehlin sa...

Nej, jag tänker verkligen inte läsa sån skit. Det räcker med recensionerna, för min del. Det finns ju inte en som säger något annat än att Gröning ägnar sig åt personangrepp.
Förövrigt räcker det för mig att människan Gröning förpestar radions P1 allt som oftast.