måndag 26 mars 2007

Jämställdhet inget för svensk arbetsmarknad

Jag blir så lycklig när jag läser DN (070325) för att tidningen lyfter fram genusperspektivet i frågan om den hotande strejken inom Handels.
"Kvinnosatsning fick Svenskt Näringsliv att stoppa löneavtal" är rubriken och det är ju sant, eftersom majoriteten av låglönejobben inom Handels utförs av kvinnor. Men det är ingen som före DN - vad jag hört eller sett - som valt att peka på det. I stället har man könsneutralt kablat ut nyheten utan att se könsperspektivet. För det är ju så här det är på svensk arbetsmarknad.
Kvinnorna inom landsting, kommun och handel är de som tjänar minst och det är först när dessa grupper kommer ikapp sina män inom industin och transport, som vi kan börja tala jämställdhet i arbetslivet.
Att svenskt näringsliv går in och stoppar sin egen organisation, Svensk Handels, som kommit överens med facket om ett treårigt avtal - löneökningar på 12,6 procent motsvarande i snitt 812 kr per år - sägs vara helt unikt.
Anledningen till att Svenskt Näringsliv stoppat är att den övriga löneökningstakten inom industrin stannade på 10,2 procent.

Det har varit jävligt trögt att få facket att förstå att "mansfacken" måste stå tillbaka för att "kvinnofacken" ska komma ikapp lönemässigt. När nu äntligen facket tyckts ha enats om någon slags jämställdhetssatsning så säger näringslivet nej. Jag kan inte påstå att jag bli förvånad, men om det är som Dag Klaceknberg, vd för Svensk Handel säger till DN, att procentskillnaden i krontal ändå betyder att gubbsen tjänar mer, då är facket ett gäng hycklande PK-lirare, som egentligen inte på allvar vill ändra förhållandet på svensk arbetsmarknad, dvs att kvinnor tjänar mindre än män, utan det bara låtsas och försöker få det att se så ut.

Jag hoppas verkligen att det blir strejk och att den blir kännbar för både näringslivet och gör avtryck inom fackförbunden. För övrigt undrar jag om det egentligen finns några som på allvar är för ökad jämställdhet på svensk arbetsmarknad.

Inga kommentarer: