tisdag 6 november 2007

Filmrecensioner: The Hearbreak Kid, IG, Michael Clayton, G

Diskussionen om kvalité när det gäller film och litteratur leder alltid till echaufferade känslouttryck. Vadå? Skulle jag ha dålig smak eller vara korkad för att jag gillar chic lit och amerikanska komedier av Ben Stiller? I en debatt om chic lit i Expressen Kultur på TV (Axess) säger Kajsa "Gula citroner" Ingmarsson att hon inte bryr sig om att hon inte recenseras och att hon skriver underhållningslitteratur. Jaha! Och då gäller andra regler för vad som är bra och dåligt, eller? Jag tycker inte det.

Därför har jag skrivit veckans recensioner på Sourze som jag gjort. För även om Ben Stiller är poppis och kommer att dra folk till biograferna med komedin "The Heartbreak Kid", så är filmen dålig. Sen kan man ju gilla det dåliga. Men det är en helt annan sak.
Thriller är en annan genre som ofta kommer undan lite för lätt bland recensenterna för att det är en thriller. George Clooney rullen "Michael Clayton" har en bit kvar innan den är en bra thriller och jag ger exempel i min recension var det brister.

Läs mina recensioner på nättidningen Sourze.

Inga kommentarer: