söndag 10 december 2006

Blivande filmrecensent på sourze.se

Det blev klart igår. Jag ska recensera film på www.sourze.se framöver. Så nu gäller det att damma av de gamla filmkunskaperna från 80- och 90-tal, då jag recenserade film och video i landsortspress. Men intresset började långt innan, när jag förälskat satt mig igenom Cinematektets filmvisningar tillsammans med bästisens brorsa - snyggingen som pluggade film - och lärde mig älska Fellini medan hjärtat klappade för italienaren som satt bredvid mig i biomörkret. Sen dess är jag såld på movies, även om det inte blivit så mycket bio, mest video, senaste åren. Men när DVD tog över efter VHS i videobutiken tog även det tittandet slut. Jag vet, jag ska köpa en DVD, men det har liksom inte blivit av. Är det nån som vet nån bra, billig jag kan köpa? Inget teknikskit med massa knappar och 100-sidiga manualer, utan dvd à la teknikfreak standard 1 A, dvs enklast möjliga för bästa möjliga kvalité. För övrigt har jag en stor bild på Marcello Mastroianni och Claudia Cardinale (?) ur "Amarcord" på dass på landet, som är en alldeles särskild favorit bland maistons filmer, men just i dag längtar jag mest efter hans "Vi som älskade varann så mycket" - världens bästa kärleksfilm, alla kategorier. Eller var det "En alldeles särskild dag". Jag måste som sagt putsa upp minnet.

Inga kommentarer: