måndag 25 december 2006

Politisk julmässa i Uppenbarelsekyrkan

Ja, det är faktiskt sant. Efter att kören - varje år decimerad enligt principen vad bidde det då då - som i år bestod av 4 män och kvinnor. Annat var det på salig kompositören Sven David Sandströms tid, då han och SVT:s musikjournalist Camilla Lundberg var med och jag och kompisen och musikgeniet Christian Falk sjöng i kyrkans ungdomskör.
Men de tappra fyra sjöng hur som helst smäktande om stjärnan i fjärran och vaktmästaren läste en snyftare om de ammande barnen som alla snuttar under stjärnorna. Efter det kom eftermiddagens scoop - helt oväntat - i Hägerstensåsens kyrka. Prästen brände av en politisk predikan där hon bad för regeringen, att de skulle beakta sina beslut om hög och låg och se till ALLA:s bästa. Så gick hon på och jag höll andan och kikade upp bakom psalmboken, för att se om Thomas Gür, som brukar debattera på ledarsidan i SvD, tänkte säga emot. Men, nej, alla satt som tända ljus.
När jag tog mor under armen och vandrade hem under månskäran och alla tindrande stjärnor såg jag en ny politisk tribunal framför mig - predikstolen - i skyn. Vem var det som sa att religion inte är politik. Efter KG tycks inget vara sig likt i kyrkan. Tack, gode gud för det.

Inga kommentarer: