lördag 20 januari 2007

Fi dramat, ikväll live i SVT

Fjolårets största realitydrama fortsätter i år, nu på en TV nära dig: "Viljornas kamp - filmen om Fi", första delen av två, SVT 2, 20.00.
Själv är jag övertygad om att SVT-dokumentären "Könskriget", 2005 mer känt som dokusåpan "Män är djur", stoppade Fi:s (se min artikel "Feminismen är död, leve feminismen" på Sourze., finns i bloggarkivet) möjligheter att komma in i riksdagen, förutom att de själva hjälpte till genom att låta de interna striderna sippra ut i offentligheten. Det är det senare som kvällens dokumentär kommer att handla om.

Krönikörerna Belinda Olsson (Aftonbladet, 070117) och Anna Larsson (SvD, 070118) har redan dömt i sakfrågan:
Belinda, sen tidigare känd Ebba Witt-Brattström hatare, slår fast att Ebba framstår som "mer besynnerlig än någonsin" och att hon hängde ut Tiina Rosenberg för att hon ville hämnas. Men hon sätter samtidigt några frågetecken kring framställningen av Ebba i dokumentären. Några frågetecken kvarstår kring hennes handlande, som hon borde fått utveckla, enligt Belinda.
Anna Larsson är inne på samma spår och pekar ut Ebba som en dålig förlorare, som golar på sina tidigare systrar när hon lämnar Fi.

I går svarade Ebba på anklagelserna "djupt upprörd", enligt SvD: "Jag har förstått att upplägget är att det finns ett offer, det är Tiina, och därför behöver man en buse, som man klipper ihop av mig. Det är obegripligt varför hon (m.a. Liv Weisberg, dokumentärfilmaren) gör så, man får inga svar på varför jag handlar som jag gör, det verkar bara finnas en stor inneboende ondska hos den här personen som är jag."
Ebba fattar inte varför Weisberg inte tar med Ebbas motiv i konflikten, som var att "jag reagerade på den tilltagande sekterismen i Fi, att styrelsen höll på att utvecklas till en centralkommitté". Hon tillbakavisar hämndtemat eller att hon skulle ha nåt emot vem Tiina har sex med.

Det enda besynnerliga med Ebba är att hon inte sett dokumentären. Why? Gör det, Ebba och rikta sen kritiken mot Weisberg, för hon lovar (SvD, 070120) att bemöta den när du kollat.

Själv tänker jag kolla noga på båda avsnitten, som jag hoppas kommer att väcka alla starka känslorna på nytt; om att det är möjligt att starta ett feministiskt parti. Och säkert kommer jag börja drömma om att det kommer ske igen och att Ebba och Tiina blir kompisar igen och together go for it. Ni, starka, underbara, fantastiska och egensinniga kvinnor. Vi behöver er! Moore than ever!

Inga kommentarer: