torsdag 22 februari 2007

Prostitutionslobbyns tronskifte?

Förre justitieministern Thomas Bodström (s), ordförande i Riksdagens jusitieutskott vill ersätta koppleribrottet med människohandelsbrott och avsätta särskilda pengar i kampen mot brottet.
För Bodström är det ingen artskillnad mellan prostitution och människohandel, bara nivåskillnad eftersom "varje köp av någons kropp bygger på en exploatering och ett utnyttjande av dennes utsatthet...Låt oss en gång för alla sluta tala om begrepp som frivillighet i dessa fall!"
Han hänvisar till lagen om människohandel i EU från 2001 och menar att alliansen har svikit när det gäller att informera andra inom EU om kopplingen mellan prostitution och människohandel. (SvD, Brännpunkt, 070220)

I gårdagens riksdagsdebatt kom frågan upp och justitieminister Beatrice Ask gav Bodström rätt i kopplingen mellan människohandel och prostitution, att den svenska sexköpslagen - moderaterna vill behålla den - är bra och fungerar förhållandevis väl och varit till hjälp för polisen.

I eskortbruden Isabellas version (www.sensuellqkonsult.wordpress.com) blir historien en annan. På sin blogg argumenterar hon för att kopplerilagen ska slopas (men inte ersättas av människohandelsbrott) och det kan man ju förstå, eftersom hon - som del av prostitutionslobbyn - vill starta eget (kanske i en lägenhet nära dig). Hon menar att kopplerilagen, som den ser ut i dag, inte skyddar hororna utan ökar risken för deras säkerhet eftersom "sexsäljarna" - som hon väljer att kalla hororna för - inte kan "arbeta under säkra förhållanden inomhus hemma eller i en annan lokal".

På nåt märkligt sätt vänder alltid prostitutionsförespråkarna upp och ner på debatten om prostitution, för att få den att handla om säkerhet och horornas möjlighet att bli egna företagare utan att skämmas, till skillnad från samhället som vill införa nolltolerans mot prostitution, även kallad människohandel.

Det här är inget nytt eller särskilt konstigt, horor i alla tider har naturligtvis alltid kämpat för att underlätta horeriet och dess bevarande. Det är bara de politiska argumenten som skiftar med tiden. Sen Petra Östergren, horornas talesperson i den offentliga debatten, kom med sin bok "Porr, horor och feminister" förra året, har tre huvudlinjer i prostitutionslobbyns aktuella retorik blivit tydlig: 1. Det är feministers fel att horor tvingas bära "horstigmat", 2. Hororna är sexsäljare och borde få starta eget som vilken företagare som helst, 3. Kopplerilagen måste slopas eftersom den, liksom sexköpslagen, utgör risk för horornas säkerhet.
Det är alltid något av dessa argument de för fram i sina bloggar och när de förekommer i den offentliga debatten.

Efter att Petra Östergren fått kritik för att hon för talan för en osynlig grupp av sk frivilliga horor, har en osynlig och anonym eskortbrud under psedonym Isabella Lund börjat göra sig allt mer gällande i den offentliga debatten kring prostitution (senast på Expressens debattsida, 070214). Hon har nu skrivit ett öppet brev till Bodström, för att få honom att tänka om, där hon för fram just de tre huvudargumenten.

Så länge "Isabella Lund" pga det sk horstigmat vägrar att outa, låter hon precis som Petra Östergren, med enda skillnaden att hon nu tagit sig ett nickname.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm hallå där... dina 3 huvudpunkter är inte de som jag för fram till Bodström!
Och de var definitivt inte de argument jag framförde i min debattartikel i Expressen!!!

Jag får också ofta känslan av att du inte riktigt förstår varför vi inte kan outa oss fullt ut. Inför media är jag helt ärlig om min riktiga identitet.

Läs gärna min kollegas Esmeraldas gästbloggsinlägg hos mig idag så kanske du förstår varför vi döljer oss bakom pseudonymnamn.

Och din sista mening där... Hur ska jag tolka den? Tror du att jag är Petra Östergren?!

Anonym sa...

Jo en sak till... Är tacksam om du INTE tillskriver mig saker som jag aldrig har sagt eller skrivit, som t.ex. att jag vill starta eget...

Sen undrar jag varför du hela tiden talar om prostitutionslobbyn.

Anonym sa...

Isabella Lund kommer nog knappast starta eget eftersom hon inte ens e eskort... utan en person som lobbar under pseudonymen sexarbetare utan att vara det...