söndag 28 januari 2007

Fi ut ur medieskuggan the Hillary way

Har precis kollat andra delen av Liv Weisbergs dokumentärserie "Viljornas kamp" om Feministiskt initiativ och det var en rejäl upphämtning efter första delens bottennotering av inget nytt under solen redovisning.
I andra delen får man se the one and only Gudrun, drivande feministisk politik som under sin glans dagar i (v), då hon lyckades kamma hem 12 procent i valet. Här får man ta del av motståndet, hoten och medias totala ignorans av Fi:s sakpolitik. För när Fi verkligen hände, dvs började sin valrörelse runt om i landet, då visade media inget intresse längre. "Kärringar" som bråkar går bra, men politisk agenda för förändring nej tack, tycks vara medias melodi. Gammal vanlig stereotyp könsbevakning mao, ingen förmåga till nytänkande, ingen vilja att tänka utanför de gamla vanliga parti- och blockpolitik ramarna. Slappt, fegt och usel journalistik. Jag skäms över den kår, som jag ändå tillhör i själ och hjärta.

Men nästa gång, för det blir en nästa gång det är jag övertygad om efter att ha sett alla dessa underbara brudars totala hängivenhet för ett jämställt Sverige, på riktigt. För att inte tala om Jane Fonda, värva hennes som talesperson nu. Hon och Gudrun skulle kunna göra det worldwide. Men kära, älskade, underbara kvinnor, hoppa över fjäsket för media. Skit i det, tänk Bill Gates tankar att TV:s tid är förbi. Nu är det nätet som gäller, där Hillary är den nya webbdrottningen (Expressen, 070128).
Där kan ni snacka själva, ocensurerat direkt och så länge ni själva behagar och slippa medias dramaturgiska vinklingar som ändå inte gagnar er.
Nej, hör med den där rika snubben som pytsade in några millar för Fi-kampanjen om han inte har några feministiska riking-vänner som är beredda att som Hillarys sponsorer satsa på "en video av Hollywoodklass", på Fi:s hemsida.
Tre kvällar den här veckan har Hillary svarat direkt i video på frågor från väljare. Hon fick mer än 25 000 frågor och fick 35 000 svar när hon ställde en fråga om hälsovård (Oprah Winfrey har rekordet på 37 000). Next step Hillary är att starta en blogg där hon själv kan kommunicera med läsarna/väljarna.

Mitt tips till alla Fi:or är: Take the Hillary way. Efter andra delen av dokumentären får jag nämligen samma sprittande känsla i kroppen, som när Fi kom ut den där vårdagen 2005. Ni nådde inte enda fram den gången, men det kan gå, om ni hoppar över de traditionella mediernas berlinmur och go internet: Direktkontakt med läsare och blivande väljare.

Själv tvingas jag göra en pudel efter min blogg efter första delen av Weisberg dokumentär: "Fi dog med sina drottningars sorti", 070122. Jag svalde hela mediabetet och trodde att Fi hade dödsryckningar, men nu ser jag med egna ögon att det bara var en medialuring. Ok, man ska inte skylla på media, jag vet. Jag borde själv tagit reda på hur det låg till och inte tagit för givet att mediarapporteringen överensstämde med verkligheten. Nästa gång ska jag inte göra det, utan kolla upp på egen hand.

Inga kommentarer: