fredag 12 januari 2007

Läs mina artiklar om porr på Sourze.

I går kväll publicerades den första artikeln "Porr, drömmen om en silikonblondin" i min serie om porr på nättidningen Sourze. (www.sourze.se). Det blir sammanlagt fyra artiklar och de tre följande har rubrikerna: "Porrstjärnan och barnporren", "En gång pinuppa alltid bimbo" och "Porrälskare, feminister och sexualmoral".
Tanken är att de kommande artiklarna ska publiceras under fredagar tre veckor framåt.

Bakgrunden till att jag skrivit artiklarna om porr är bara en fortsättning på den pro-prostitutionsdebatt som bröt ut i media efter att Petra Östergren publicerade sin bok "Porr, horor och feminister" i november 2006. Plötsligt kändes det som att den och hennes lobbande i media för att riva upp den svenska sexköpslagen, som förbjuder sexköp, kunde vara ett tecken på att vinden vänt i synen kring prostitution.
Tidigare under 2006 - i samband med fotbolls-VM i Tyskland och JämO Claes Borgströms utspel mot den prostititution och trafficking som befarades röra sig kring fotbollsfesten - visade det sig att många svenskar försvarade prostitutionen. Jag skrev då en debattartikel "Männen flyr sitt ansvar" (se bloggarkivet)på Svenska Dagbladets Brännpunkt och läsarreaktionerna, närmare 600 stycken, visade på samma tendens.
Ur mitt perspektiv ingår porr och prostitution i samma kontinuum, dvs fenomenen hänger ihop, även om det ena inte automatiskt leder till det andra. Men de talar båda om en sexualmoral och en syn på kvinnor och män och kvinnors och mäns sexualitet som är gemensam. Det är den jag i dessa artiklar - och de tidigare artiklarna om prostitution - är intresserad av att närma mig. Till exempel genom frågor som: Vad säger prostitution om relationen mellan män och kvinnor? Hur skildras sexualtitet i porren?

Jag kommer även efter publiceringen att lägga in artiklarna i mitt bloggarkiv.

ps
Kommentera gärna artiklarna så jag får veta vad du tycker.

Inga kommentarer: