torsdag 1 mars 2007

Myten om det frivilliga kontraktet

Att köpa en kvinna, oavsett om det historiskt sett är en hustru, som i ubyte mot mark, politiskt-, eller ekonomiskt inflytande eller en hora för sexets skull, så har det alltid handlat om kvinnor som handelsvaror i ett maktspel mellan män och släkter i alla världens länder genom årtusenden.
Visst har köpehandlingen demokratiserats till kvinnornas förmån i många länder över tiden, men om man skrapar på ytan finns kontraktet där - ömsesidigt eller ej - som en grund för relationen mellan man och kvinna. Ibland behövs inte ens något kontrakt, då vissa män tar eller får vad de vill ha ändå av kvinnor som skapats utifrån givandets princip.

Kontraktet har utmålats som något som kvinnor och män ingår frivilligt med varandra och i samma stund som man fäster frivillighet vid en handling mellan människor tycks den per automatik bli något oantastligt, skyddat från vidare insyn i de bakomliggande orsakerna. Men bakom denna dimridå av frivillighet och i förlängningen frihet, döljer sig många gånger ett arkaiskt herre-slavförhållande om än i modifierad form.
Hur ska man annars förklara att kvinnor sliter ut sig på hemmaplan vid sidan av förvärvsarbetet, medan männen nöjer sig med att dra in slantar till hushållet. Undersökning efter undersökning visar att kvinnor förlorar på att sluta något som helst kontrakt - även kallad kärleksrelation - med en man, medan männen berikas av relationen med kvinnor.
Detsamma gäller relationen mellan horan och torsken, bara att i det fallet blir det så tydligt vad det handlar om. Han betalar och hon ger honom sex. Frivilligt hävdar hon, eftersom hon går med på det, de sluter ett sk ömsesidigt kontrakt. Om vadå? Att han får sätta på henne hur och när han vill, det förra ibland med vissa restriktioner. Varför då? För att horan är herrens slav, precis som kvinnor som lever enligt det traditionella könskontraktet med män, dvs båda är ekonomiskt beroende av en man för sin överlevnad. Att kalla det frivillighet kan säkert kännas härligt och sant i det individuella fallet och dessutom hålla de som har en annan syn på saken på avstånd. Men om man skärskådar denna typ av frivillighet närmare grundar den sig på ett ytterst ojämställt kontrakt, som för länge sen övergivit tesen om att vi alla är födda fria och jämlika.

2 kommentarer:

From Sweden with Grief sa...

Jag är lite omtumlad av att ha läst din blogg. Jag har själv kämpat sedan 2005 då jag på allvar insåg var F! och deras politik var på väg. Jag kände mig ganska ensam då jag blivit hotad av dem, och kallad en del otrevliga saker på grund av att jag ifrågasatte dem offentligt i en debattartikel i en tidning. Också verkar vi dela synen på iallafall prostitution. Jag arbetar också emot pornografi, eftersom det handlar om samma sak i grund och botten.

Monika Wehlin sa...

Intressant! Vad var det du ifrågasatte i F!:s politik? På vilket sätt blev du hotad och tycker du att SVT:dokumentären om F! överensstämmer med din syn på utvecklingen inom partiet?