lördag 1 september 2007

Om hovrätten friar "Stureplansprofilerna"

Apropå "Stureplansprofilernas" sexualitet, som grundas på en våldsattityd, kan man få hintar om den i intervjun med den för våldtäkt misstänkte 21-åringen, som under hösten kommer att prövas på nytt i hovrätten.
I Expressen i går förklarade han i en intervju: "Jag har en fri sexuell syn. Jag är jätteliberal när det gäller sex. Jag tycker folk får ligga hur mycket de vill med vilka de vill och på vilket sätt de vill."
Vad dessa floskler innebär konkret i hans fall har han i tidigare sms till en medbrottslingen efter en av de misstänkta våldtäkterna uttryckt så här: "Vi berättar inte det med (NN) för någon. Men fan vad Gött det är med förnödering (NN)är vår gängHora och så ska det vara."
Bara ett skämt, säger 21-åringen i efterhand och skyller på att han alltid använt ett vulgärt språk, som för övrigt inte är nåt han han tänker be om ursäkt för.
En snubbe med den attityden till sex och kvinnor borde få rättsväsendet att se rött och gräva djupare i hans sexualitet, som Unni Drougge, Mian Lodalen, Katarina Wennstam och Maria Sveland, skriver på Aftonbladets debattsida.
Att nåt är skevt när det gäller hans syn på jämställdhet blir tydligt när han på frågan om inte tjejen var i underläge i förhållande till honom och hans polare svarar: "Hon utnyttjade oss på samma sätt. Det var ett sexuellt utbyte."
Hans våldssexattityd och fientlighet mot kvinnor blir än tydligare när man ställer hans uttalanden mot de utsatta kvinnornas.
I förhör har 19-åringen (den sk "gänghoran" enligt 21-åringen) berättat om natten i 21-åringens kompis lägenhet: "Där våldtog de mig på alla möjliga sätt. Det var mot min vilja och jag skrek."
Enligt åklagaren ska bl a en fjärrkontroll ha förts in i hennes underliv och att hon pga chocken till slut gav upp, dvs slutade göra motstånd och flydde först när mänen somnat.
Den 23-åriga kvinnan att hon blev drogad på krogen av 21-åringen och hans kompis, som ofredade henne där för att sen ta med henne till en lägenhet på Söder. Hon hörde dem säga: "hon är borta, hon är borta". Hon bad dem ringa en ambulans, men den kom aldrig.

Om den här snubben och hans gäng frias även i hovrätten är det bara demonstrationer, ihärdig opinionsbildning och bombardemang av media som gäller. Igen! För hur många kvinnor ska ytterligare tvingas bli våldtagna innan rättsapparatens inställning till de här snubbarna sätter ner foten och säger att vi accepterar inte den här synen på kvinnor som "gänghoror" och förnedringssex som något "gött".

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är iochförsig imponerad av att det är just Jessica Isaksson som gör intrevjun med honom och att hon låter båda sidorna få säga hur de ser på vad de varit med om. Men en följdfråga av vad han berättar för henne borde vara: Om man har ett vulgårt språk, hur påverkar det synen på vad som är okej när man har sex? Kan det vara så att då tenderar sex att bli vulgärt och man har för länge sedan slutat reagera själv på det man gör. Varför var det ingen av killarna som reagerade på att de tog med en ensam tjej, uppenbarligen påverkad av något, och lämnar den andra tjejen kvar. Så oansvariga och okänsliga människor. Jag kan inte tycka att det på något sätt är synd om dem.
Visst finns det frågetecken även kring den drabbade tjejens agerande. Men det är hon som råkat mest illa ut.

Monika Wehlin sa...

Jag håller med dig om att det är bra, jag skulle vilja säga nödvändigt, att "stureplansprofilen" får säga sitt. Det är just genom att höra hans egen syn på saken, som krocken mellan hans uppfattning och andras om vad som är ok i mellanmänskliga sexuella möten blir så tydlig.
Den här snubben verkar inte vara intresserad av ömsesidigt sex, utan för honom är sex ett sätt att förlänga sin attityd om att förnedring, makt och våld är en kick.
Och tyvärr vet vi ju att för många handlar sex om det. Där borde rättssamhället vara tydligt att det är inte ok. För som jag ser det går det inte att separera - precis som du säger - attityd och handling, utan de hänger ihop.

Anonym sa...

Nagot ni kara lasare av Expressen ej ar medvetna om ar att den sk. 'journalisten' Jessica Isaksson sjalv ar 22 ar och van/involverad med den sk. profilen. Jag vet inte exakt hur de kanner varandra, men att de gor det ar ett faktum, de har setts mycket ute pa krogarna. Jag har velat upplysa folk om detta ett bra tag. Vad tycker ni om det? Tror ni Jessicas kara arbetsgivare Expressen gick med pa detta, eller gick hon och sa till sin chef att hon fatt ett samtal fran profilen? Ett desperat forsok att rentva. Jag mar illa.