lördag 1 september 2007

Radioteaterchef censurerar pjäs och vägrar sända

Med anledning av de upprörda känslorna om omoraliskhet som Maja Lundgrens sanning i boken "Myggor och tigrar" skapat hos vissa debattörer i media, pågår ett parallellt fall på Radioteatern i P1.
I dag skulle författarpsedonymen Linnéa Liljas pjäs "Under skalet" i regi av Magnus Berg ha premiär, men radioteaterns chef Jasenko Selimovic har fått kalla fötter och har ställt in sändningen pga misstankar om att trovärdigheten kan ifrågasättas.
Hmm, det här luktar censur och Per Wirtén och hans gelikar som av moraliska skäl velat stoppa Lundgrens bok måste jubla, för det är väl så här de vill ha det.

En intressant passus i Selimovics förklaring till att inte sända pjäsen är helt i linje med Wirténs censuriver. Teaterchefen skriver: "Konst och fiktion har också sina begränsningar och krav även om de mer handlar om etik än om lag."
Nu är pjäsen lagd på is tills radioteatern är övertygade om dess trovärdighet.

Vad är det då som fått Selimovics att ta ett steg tillbaka och inte sända en pjäs som var planerad att sändas i dag? Bristande trovärdighet och etik, just de två komponenter som Wirtén och hans gelilkar tycker att Lundgrens bok bryter emot. Men då måste man fråga sig. Vems trovärdighet är det vi talar om och vad är trovärdighet i en mer allmän bemärkelse. Detsamma gäller naturligtvis frågan om moral och i förlängningen etik. Kan det möjlgtvis vara så att dessa aspekter av ett konstnärligt verk är beroende av vilket läsarperspektiv man utgår från, dvs är jag med eller emot berättelsen. Och är det meningen att ett konstnärligt verk överhuvudtaget ska utsättas för den sortens censur. Jag tycker inte det.

Det konstiga med Selimovics beslut är att trots att pjäsförfattaren skriver under psedonym så fegar han ur och censurerar pjäsen. Kan det bero på innehållet? Troligtvis och den tycks inte stämma överens med det synsätt han har, eller...?
Pjäsen bygger på en bandinspelning och Linnéa Liljas egen uppgörelse md sin far som utsatte henne för sexuella övergrepp. I pjäsbeskrivningen står: "Den dokumentära autenciteten, de motbjudande avslöjandena och det blottlagda maktspelet om sanningen ger pjäsen, trots sin lågmäldhet, en oerhörd tyngd och sprängkraft."
Vad är det i denna pjäs som gör att den inte får sändas? Det svaret är Jasenko Selimovic radioteaterns lyssnare skyldig och utveckla gärna vems trovärdighet och etik du skyddar eller lutar dig emot i ditt censurbeslut.

Källa: P1/Kultur/Radioteatern

Inga kommentarer: