lördag 23 februari 2008

Lever Liza Marklund på en bluff?

I dagens "Medierna" i P1 berättas en journalistiskt mycket intressant historia, som handlar om journalistikens trovärdighet. Liza Marklund, succéförfattare och känd journalist med massor av cred när det gäller våld mot kvinnor anklagas för att hittat på en historia som hon publicerade i Expressen 1992 och sen dess fortsatt att skriva om i fiktiv form i "Paradiset", som senare blev film av Colin Nutley och "Asyl".
"Paradiset" som i verkligheten är stiftelsen Trossen har i samtliga former pekat ut en kvinna - verklighetens Elisabeth Hermon - som en bluffmakare. Trossen som Hermon skapade för att skydda kvinnor, som likt henne själv blivit utsatta för våld av män var inte en fejk för att sko sig själv på miljoner kronor från kommuner som skickade utsatta kvinnor till henne, enligt Hermon, som nu 16 år senare går till angrepp mot Marklund och Expressen för att de förstört hennes liv genom att berätta en historia som, enligt henne, är osann. I boken "Vingklippt" som publiceras nästa vecka berättar Hermon hur det egentligen var och avslöjar Marklund som lögnare, enligt henne.
Polisutredningen som sattes igång i samband med att Marklund publicerade artiklarna i Expressen lades ner, efter att ha visat att inget bedrägligt kunnat påvisats i Trossens verksamhet, enligt chefsåklagare Claes Edlund. Skattemyndigheten som granskat räkenskaperna kom dessutom fram till att de var välskötta. Eftersom Expressen och Elisabeth Hermon med advokat Leif Silberskys hjälp då kom fram till en förlikning där Expressen betalade 110 000 kr till Hermon för att inte driva åtalet mot tidningen vidare efter Hermons polisanmälan blev det aldrig någon rättegång.
Ett faktum som Marklund i dag beklagar i "Medierna", där hon påstår att många av de kvinnor som sökte sig till Trossen var beredda att vittna i den rättegång som aldrig blev av och bekräfta Marklunds och Expressens version att Hermon skott sig på kvinnornas bekostnad och att de i sin tur inte fått någon hjälp av Trossen.

Nu hoppas jag att media hugger på den här historien så att vi får veta om Liza Marklund blivit miljonär genom att ha mjölkat en fejkad historia maximalt och dessutom förstört andra människors liv eller inte.

43 kommentarer:

Anonym sa...

Elisabeth Hermon anlitade Leif Silbersky som advokat - säger inte det allt?

Monika Wehlin sa...

Mycket intressant kommentar. Skulle du kunna utveckla vad du menar med att det säger allt. Jag är idel öra.

Anonym sa...

Jag har själv blivit förtalad/förföljd av Liza. Hoppas det här ger en henne näsknäppa. Att Silbersky företräder er är bara positivt. Endast det bästa duger åt dom bästa.

Monika Wehlin sa...

Det här blir bara mer och mer intressant. Har du lust att säga nåt om hur Liza förtalat/förföljt dig.

Som journalist tycker jag den här historien med Hermon är stekhet och jag hoppas verkligen - men är inte helt säker - att media hugger på den, även om de redan borde gjort det efter "Medierna" i lördags.

Jag menar skulle det visa sig att Hermons story stämmer, då är det en stor skandal och Liza ska stå till svars. Men tyvärr, säger mig magkänslan att det hela kommer att tigas ihjäl, som vanligt, är jag benägen att tillägga. Men jag hoppas verkligen att jag har fel.

Hermons bok kommer ju i veckan och jag ska hur som helst läsa den så fort som möjligt.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Vill Elisabeth Hermon säga, att hela "Mia"-storyn själv är en bluff eller är det bara delar som beträffar henne, som hon påstår vara falska?

Anonym sa...

allt Liza säger är troligtvis osant eller förvrängt.

Anonym sa...

Jag har följt historien på nära håll, då min pappa har hjälpt Hermon skriva boken, och även om programmet i medierna var bra, så kunde frågat Liza Marklund lite mer specifika frågor som är uppenbart lögn. Helt otroligt att hon vågade gå ut så hårt ändå, när hon vet att hon själv har fel i mycket. Andra medier verkar inte nappa på historien, alla verkar vänta på att någon annan ska vara först så att de slipper ta ansvar. Alla är rätt rädda, med all rätt, för Liza Marklund.

Monika Wehlin sa...

Hörrni, som tycks veta att Liza har fel i den här historien, se till att tipsa media om det. Den mediala tystnaden efter "Medierna" tyder på att media behöver mer fakta för att gå igång. Det är jävligt viktigt att gräva upp sanningen om den här historien.

Du vars pappa hjälpt Elisabeth att skriva boken, kan inte han eller de tillsammans skriva debattartiklar eller ta kontakt med SVT:s "Debatt".

Om det är så att folk är rädda (!?) för Liza Marklund, för att hon har häng på media, är det ännu viktigare att hon som sitter på mediamakt får stå till svars om hon har förstört en människas liv och själv blivit miljonär på kuppen.

Den här storyn är mycket större än Liza Marklunds eventuella bluffjournalistik - det handlar om journalistiskt trovärdighet. Om Liza har fejkat tappar hon all cred hon byggt på sitt engagemang i frågan om våld mot kvinnor. Det skulle dessutom ge en ny vinkel på allt skit ideell verksamhet på området har fått ta på senare år. Det kanske visar sig att de inte är så dåliga, utan att det mest är ett påhitt av media.

Anonym sa...

jag väntar på mail från dig. Har du mailat eller fick du fel adress eller är det inte aktuellt?

Anonym sa...

Jag har lyssnat på Medierna i P1. För mig är det uppernbart att Elisabeth Hermon ljuger. Därför har inte medierna "hakat på".

Monika Wehlin sa...

Jag har mailat dig!

Du, som anser att det är uppenbart att Elisabeth Hermon ljuger, kan du utveckla det. Det vore intressant eftersom jag själv inte uppfattat programmet på det sättet.

Anonym sa...

Hermon förklarar att hennes senaste konkurs berodde av sjukdom. Om man blir sjuk avvecklar
man verksamheten, man går inte i konkurs. Ett företag som går i konkurs kan inte betala löpande utgifter etc.

Anonym sa...

Om man är sjuk kanske man inte kan/orkar ta hand om ekonomin i ett företag. Man låter det helt enkelt förfalla. resultatet då brukar väl vara att kronofogden kommer en vacker dag. Hur kan man ens säga en sådan sak som du skriver ang sjukdom och avveckling. Hur VET du hur det gick till??

/ C

Anonym sa...

Hermon menar att hon hjälpt åtminstonde 35 kvinnor mellan 1990-1992. Hon ska alltså ha hjälpt så många kvinnor att ta sig utomlands.
Kan Hermon verkligen bekräfta detta? Inga svar att sekretess gör det omöjligt etc.

Monika Wehlin sa...

Ditt konkursargument är skralt, det duger verkligen inte för att avfärda Hermons historia.

Anonym sa...

Jag tycker tror inte heller att Hermon hjälpt 35-40 kvinnor under två år.

Anonym sa...

Monika, att Hermon fortsätter att gå i konkurs anser jag är en indikation på att Marklund har belägg för det hon säger. Kvinnan vet vad hon gör.
Om det blir en tidningshistoria av det här är jag 150% säker på att Marklunds fakta kommer göra bort denna kvinna fullständigt.
I övrigt tror jag att hon blev tagen på sängen den där oktoberdan 1992. Är hon mest bitter över att hon inte kan "hjälpa" förföljda kvinnor längre eller att Marklund och Eriksson idag är miljonärer?

Monika Wehlin sa...

Kanske har ni rätt, men jag har svårt att tro att Hermon skulle skriva en bok om saken om hon inte har på fötterna. Vad skulle vara hennes syfte för det vara?

Anonym sa...

Ekonomisk vinning. Svenska folket vill säkert läsa om Mia men även för att hon "bidragit" till storyn av Marklunds Pardiset och Asyl.

Monika Wehlin sa...

Ja, vi kan ju fortsätta spekulera fram och åter utan att ha någon som helst aning. Själv ska jag i alla fall läsa boken.

Anonym sa...

Jag VET i alla fall att Hermons historia stämmer. Jag kan hålla med om att konkursgrejen i slutet av medierna lät lite suspekt, men det beror snarare på den korta tiden som programmet har. Hade hon fått förklara vidare hade det varit mer självklart. Hon är idag en otroligt trasig människa, hon hade haft ett väldigt hårt liv redan innan marklund. Vad det gäller att kontakta andra medier så jobbar min pappa på det hela tiden. Eftersom han själv är journalist så har han en del kontakter, men inte ens de har inte velat göra något. Igår skickade vi ut 50 ex av boken tillsammans med en pressrelease till Sverigies tidningar, radio och TV. Hoppas att någon nappar. Men även om det inte händer nu, så tror jag att Liza kommer att ställas inför svars förr eller senare. / Stefan Lundströms dotter

Monika Wehlin sa...

Vad beror det på att ingen är intresserad av att skriva om fallet inom media?

Anonym sa...

Kanske för att hela historien verkar så sjuk?
Lite förvirrande f ö med alla anonyma inlägg. Bara ett förtydligande till min tidigare kommentar, ang Silbersky. Att anlita honom sänker trovärdigheten rejält i mina ögon. Jag betraktar det som åtminstone ett halvt erkännande att man inte har rent mjöl i påsen och är beredd att utnyttja alla knep och finter för att vinna målet. En trovärdighet i paritet med Expressens kanske...
/B

Monika Wehlin sa...

Jag kan bara säga att jag håller med dig angående Silbersky, den gubben har sannerligen inte heller i mina ögon gjort sig känd som de sanningsenligas försvarare. Men rättsväsendet är som bekant inte sanningsinstansen nummer ett.

Hur som helst verkar det inte bli nåt av den här historien i media, så vi kommer nog aldrig få reda på hur det ligger till. I dag kommer boken och jag ska hursomhelst läsa den.

Anonym sa...

Nu är jag inte med er i ert resonemang ang Silbersky!
Är det bara inte så att han är bra på att lägga fram saker och ting på ett sett som inte alltid gagnar "mansfientligheten"?
Är man oskyldig eller om det finns tvivel på skuld så står det väl rätt tydligt i lagen vad som ska ske??

Anonym sa...

Ja mig räddade han och jag var då tamigfan oskyldig! Bara en rabiat exfru som ställde till det för mig.
Hoppas han kan stämma sönder henne för allt hon har ställt till med.

Monika Wehlin sa...

Nu är det ju så att lagen är inte = sanningen och ibland är den en sällsynt gäst i rättssammanhang. Att vara oskyldig enligt lagen är inte för alla samma sak som att man inte gjort sig skyldig till ett brott. Det lagen avgör är om det finns bevis nog att straffa den misstänkte eller ej och i det sammanhanget har Silbersky försvarat personer - och det är inget att säga om det då det är hans jobb - som i allmänhetens ögon trots friande domar varit skyldiga, senast i den åter igen uppmärksammade Geijeraffären, i vilken han då det begav sig försvarade bordellmamman och nu när de då minderåriga flickorna kräver skadestånd för att ha fått sina liv förstörda för att de blivit utsatta, avfärdar Silbersky dem som icke trovärdiga i förhållande till dåvarande ministrar som utpekades som förövare.
I lagens bemärkelse har han säkert på fötterna när han säger som han gör, men det behöver ju inte betyda att man är överens med honom i sakfrågan. Jag kan bara konstatera att utifrån den åtskillnaden är det sällan som jag varit överens med honom i sakfrågan.

Anonym sa...

Det är just det här som är ett bekymmer. INgen vågar stå rakryggad och säga att LIZA är och kommer förbli ett manshatande svin.
Varför inte försöka ta fram den vidriga sanningen bakom hennes lögner. Varför inte lägga upp allt på bordet. Sluta mjäka med henne. Låta henne våndas som hon har låtit andra våndas genom att agera åklagare och domare. Hon gör allt för att gynna hennes skriverier och ger blanka f-n i vad hon ställer till med. Skit skall med skit förgås.

Monika Wehlin sa...

Ursäkta, men nu har debattnivån nått bottenläge. Vadå, Liza Marklund är ett "manshatande svin" och ingen vågar stå rakryggad och "ta fram den vidriga sanningen" om henne. Men om nu du, som anser detta om henne, sitter inne med en sanning, som ingen annan vågar tala om, varför gör inte du det då.
Vad har du för argument för att kalla henne det du gör?

Anonym sa...

För det första så kan man inte gå ut med en sådan här handling utan att ha belägg för det hela, Det vore annars väldigt dumt, Samtidigt att göra person angrepp utan att detaljerat i sånnafall förklara får inte omvärlden att tycka som ni, Samt angående sjukdomen så beror det helt hållet på om personen blir så pass sjuk att han/hon inte kan gå till jobbet eller forsätta så är det i praktiken omöjligt att fortsätta jobba och företaget går i konkurs.

Anonym sa...

Jag tycker oxå att det är konsigt att media inte nappat ännu. Det jag skulle vilja veta är om Hermon faktiskt hjälpte någon utomlands. Det kan ju ha varit så att en del fick hjälp medan andra inte. Om stiftelsen var sanktionerad av regeringen (enligt boken Asyl)så borde det gå att kolla där. Kanske står allt detta i boken.

Anonym sa...

Nu undrar jag vart ifrån personen som påstår att hon hjälpt ca:30 personer, Samt antror att bara för att hon hjälpt dessa så ska dom fått flyttat till utlandet? Hon påvisar ju inget om att dem som fått hjälp har skickats till utlandet, Därför är det för mig en gåta varför du nu påstår det, Kolla upp fakta innan du antar att det är så. Man kan faktist få hjälp till skyddad identitet och bo kvar i sverige, Vilket är det troligaste.
// En som vet

Anonym sa...

Får man fråga var i Stockholm Trossen låg? Misstänker att jag känt till stället, men minns inte namnet.
(Anonym blir man för att man saknar hemsida eller Googleinloggning)

Anonym sa...

Jag heter ANNIKA. Skriver så för att skilja ut mig från andra anonyma skrivare-lättare att följa med i debatten då:):):)

Jag, som MÅNGA andra blev chockade över den behandling som Mia och hennes familj fick på "Stftelsen Evigheten", som den kallades i boken Asyl. Kan något sådant verkligen HÄNDA i Sverige? Å andra sidan är det svårt att förstå att historier som Mias inträffar överhuvudtaget. Jag blir rent ut sagt lamslagen när jag läser om detta. Sådant "FINNS" inte, FÅR inte finnas!! Inte i VÅRT land, inte SVENSKA kvinnor....sanningen kommer för nära och man stelnar till i själen, hela ens varelse fryser till is....Man äcklas, förvånas och blir frustrerad.
---------------------

OM detta är sant, vad som LIZA skrev om Stiftelsen, så borde hon lägga fram bevis för det, som ALLA kan ta del av..... INGEN är, i MINA ögon, skyldig förrän motsatsen är bevisad...

Annika, förfärad

Anonym sa...

Annika nu är det ju så att om du läser Hermons bok så läggs bevisen fram, Lisa däremot måste lägga fram bevisen för det hon påstår är sanningen. Gör hon inte det kommer hon tillslut falla på eget bevåg eftersom hon fortfarande påstår att det hon säger är sanning.

Så nu är det upp till henne att bevisa motsatsen.

Anonym sa...

Annika här:)
Som jag skrev så bör LIZA lägga fram bevis på det hon påstår, INTE den hon anklagar. Det är ALDRIG den anklagades sak att bevisa sin oskuld i det här landet, tack och lov...:) Hoppas att detta fungerar i verkligheten också. JAG tycker att Elisabeth ska anmäla Liza för förtal! ÄVEN om det har gått 16 år!

Sen kan domstolarna besluta om vem som har rätt eller fel...

Annika, kluven i skuldfrågan

Anonym sa...

Elisabeth har inte haft det lätt sedan allt detta hände med artiklarna i expressen, och förövrigt inte innan det heller.
Är släkt så ja vet.

Om man tittar på vad Liza skriver så säger hon att "paradiset" är en fiktion i boken,men om man går in på hennes hemsida och läser lite nogrannare kan man få läsa "sanningen bakom paradiset"

http://www.lizamarklund.net/bocker.php?go=paradiset_verkligheten

Börjar bli rätt trött på att läsa saker som att elisabeth ljuger som en häst travar av folk som uppenbarligen inte har något vettigt belägg för vad de skriver.

Under tiden Mia befann sig på stiftelsen Trossen så betedde hon sig verkligen inte som någon som var rädd och förföljd, allt detta framgår om man bara läser boken som elisabeth skrivit.
Dessutom om man nu är förföljd hjälper man väl knappast till att störta en organisation som hjälper utsatta kvinnor o barn, när man vet att detta kan riskera hela deras liv....

Hur som helst så kommer sanningen att komma fram, och det är liza som får betala priset för de hon gjort.

Tycker det är mycket starkt av henne att våga komma ut med en sådan här sak.

Anonym sa...

Låt Liza visa sina bevis. Tyvärr så spricker nog Hermons story. Samtidigt måste Hermon kunna visa upp en kvinna hon hjälpt.

Anonym sa...

Plcokar liza fram sina "bevis" åker hon ju fort som bara den.

Elisabeths story kommer knappast spricka,,,fattar inte vad folk tänker med,,,"visa en kvinna som hon hjälpt" Det är väl ganska självklart att hon inte kan "visa" nån av kvinnorna, de lever under skyddad identitet av en anledning, och de är nog tyvärr inte så att dom är beredda att offra sin trygghet, eller riskera sina liv!!
Det skulle ialla fall inte jag vara så pigg på om jag levde under hot...knappast något konstigt med det.

Men liza kan ju visa sina "bevis" som hon har undanstoppat i nåt förråd,,de missgynnar mest henne själv!

Anonym sa...

Jag vet att den här debatten vilat ett tag, men eftersom jag precis läst ut Asyl och känner mej helt konfunderad över sanningshalten i boken sökte jag runt lite och landade här... Generellt tror jag absolut att Mias historia är baserad på sanning, en tragisk misshandels historia som spårat ur. Men det finns många luckor, invävda sammanträffanden och episoder som känns rent överdrivna vilket gör att delar av boken känns otrovärdig. Jag har läst alla Liza Marklunds böcker, till en början tyckte jag att dom var ok, men har tröttnat på upprepningar och karaktärsmord. Paradiset läste jag efter Gömda och ställde mej frågande till hur en fiction bok kunde väva in karaktären Mia från en sann historia... När Paradis ala Evigheten ala Trossen historien upprepas i Asyl känns den mer som fiction än sann berättelse. Jag ställer mej frågande till dom som skriver såkallade sann berättelser (många självbiografier bygger naturligtvis på sanning, men under de senaste 10-15 åren har en lukrativ marknad för tragiska "överlevarhistorier" vuxit fram, där ren sanning är mindre viktig än sensationellt innehåll), där syftet uteslutande verkar vara egen ekonomisk vinning. Om Liza och "Mia" har vunnit på en historia som felaktigt pekat ut Hermon så tycker jag att Hermons sida borde höras. Av samma skäl som "Mias" verkliga identitet inte röjts i Lizas böcker, så ska ju Hermon absolut inte krävas röja identiteten på de kvinnor hon hjälpt. I slutet på 80-talet spenderade jag tid på kvinnohus i Göteborg, Stockholm och i Dalarna. Jag umgicks med kvinnor som var utsatta och med de som hjälpte. Jag håller med om att det är synd att ideel verksamhet får skit, speciellt om det bygger på en fabricerad historia. Kanske en gnutta sanning finns att hämta i Marklunds version, kanske Hermon inte var bäst i världen på att betala räkningar, men om hon faktiskt hjälpte kvinnor i säkerhet och inte var ute efter att sko sej själv - är inte det det viktiga?

Elisabeth (Lönnberg) Hermon sa...

Vill ni ha fakta som information så rekommenderar jag att ni läser Vingklippt och den kommande boken Mia Sanningen om Gömda av Monica Antonsson.

Det bästa sättet att få svar på frågor är naturligtvis att kontakta oss direkt.

Vi finns båda i telefonkatalogen och adress till våra bloggar är:
monicaantonsson.blogspot.com
elisabethhermon.blogspot.com

Välkommna!

Anonym sa...

[color=red]The Most Affordable XRUMER/BACKLINK SERVICE Online!
The EFFORTLESS and POWERFUL WAY TO BUILD MASSIVE # OF BACKLINKS
[color=black]
200,000 BLASTS of your URLs+ Anchor Tex, message, pictures (can be spinned) etc
$10 USD (shared with other clients like a carpool), or
$25/200k for exclusive!(you control EVERYTHING)
$50 Exclusive @ 500,000 blasts.
(Complete reports will be given to clients)

[IMG]http://img697.imageshack.us/img697/1540/arrowdownh.gif[/IMG]
For orders, questions or concerns? Email: [u]formless.void47 at gmail.com [/u]
Note:
1. For STRICT Whitehat sites, it is advised to create buffers to pass on linkjuice. i.e. social bookmarks, cloaked pages etc.
You can blast the site directly, but it entails risk.
Using buffers are 100% safe, speaking from experience.
2. Xrumer is a very technical tool. Just describe to me what sorts of effects you want and well make it happen!
If you want to buy Xrumer?
>>>>> http://cloakedlink.com/chzgykebsd <<<<<<

[color=black]
-------
CLIENT 2 SAMPLE SPACE FILLED WITH URLs,Pics and Keywords
seo services pricing need seo long tail seo seo analyzer seo video tutorials free link exchange customized seo pay for performance seo webmaster seo seo keyword research seo medical buy d link dsm hawaii seo seo resources seo rates kansas city seo seo dublin seo analysis report seo websites seo software tool seo gujarat buy seo college seo search engines seo junior seo kanpur seo pagerank seo bhopal Xrumer 51 seo optomization seo browser seo training hyderabad xrumer 5 palladium seo facts seo pros blackhat multilingual seo seo oxford search engine optimization cost Buy Link Building new seo technology seo kolkata seo ranking report seo brighton canadian seo buy d link usb website optimization xrumer service virginia seo company indiana seo

-----
CLIENT 3 SAMPLE SPACE
[url=http://provenheightincrease.co.cc/ebook/show-install-chain-link-fencing]show install chain link fencing[/url] http://provenheightincrease.co.cc/ebook/show-install-chain-link-fencing

[url=http://herpescures.co.cc/drugs/Herpes-Life-Cycle-Herpes-Support-Groups-Genital-Herpes-Simplex-1.html]herpes life cycle herpes support groups genital herpes simplex 1[/url]

http://buyrastasmokereviews2.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss

[url=http://preparingforprison4.wikispaces.com/]JailSafetyHowToSurvivePrisonHowToSurviveJailHowToSurviveInPrison[/url]


-----
CLIENT 4 SAMPLE SPACE
[url=http://provenheightincrease.co.cc/ebook/population-growth-problems]population growth problems[/url] http://provenheightincrease.co.cc/ebook/population-growth-problems

[url=http://growyourdick.co.cc/penile/vimax]vimax[/url] http://growyourdick.co.cc/penile/vimax

http://teethwhiteningstripsreviews.info/cgi-bin/index.pl/whitelight-dental-Ultra.html

http://buycheapplasmatv.info/cgi-bin/index.pl?=flat-screen-television [url=http://buycheapplasmatv.info/cgi-bin/index.pl?=flat-screen-television]flat screen television[/url]

[url=http://teethwhiteningstripsreviews.info/xr/paterson-new-jersey-teeth-whitening]illinois teeth whitening fairfield zoom teeth whitening Mont-Tremblant tooth whitening monmouth new jersey tooth whitening portland oregon best teeth whitening products 5tooth whitening ft. worth teeth whitening teeth whitening tips Saint-Jean-sur-Richelieu[/url]

-----
CLIENT 5 SAMPLE SPACE
[url=http://cheapxrumerservice.co.cc]Cheap Xrumer Service[/url]
[url=http://cheapxrumerservice.co.cc]Cheapest Xrumer Service[/url]
[url=http://cheapxrumerservice.co.cc]Best Xrumer Service[/url]
--------
http://pleodinosaurforsale4.wikispaces.com/space/xmla?v=rss_2_0

http://cheaphdtvplasma.co.cc/television/lcd-vs-hdtv [url=http://cheaphdtvplasma.co.cc/television/lcd-vs-hdtv]lcd vs hdtv[/url]

[url=http://stopacaiberryscams.info/cgi-bin/index.pl/acai-plus-scam]acai plus scam[/url]