lördag 29 september 2007

Vem vill betala extra för Aftonbladets kolumnister?

Jag vet inte hur det är med er, men sen internet och bredband kom har mina mediavanor ändrats radikalt. Jag vet det är ett understatement, men det tror inte Kalle Jungqvist på Aftonbladet.se, för han har tydligen inte fattat vidden av det, enligt en intervju i "Medierna" i P1 i dag.

Det var flera år sen, som jag som papperslukande journalist, slutade betala för en papperstidning. Förutom det miljövänliga argumentet att spara på papper, ser jag faktiskt ingen anledning att jag ska betala 2 000 spänn för att DN ska dimpa ner i min brevlåda på morgonen, när jag kan läsa det jag vill på nätet.
Men till skillnad från New York Times, som skippat sin betaltjänst och öppnat upp hela blaskan för alla som vill på nätet, så drar Kalle och co undan allt fler artiklar från nätet och lägger det i en PLUS-tjänst för att tjäna mer kosing.
Det mest löjeväckande med ett sånt drag är att han tror att det är ännu fler som vill betala för att t ex läsa deras kolumnister. Allvarligt talat, vem bryr sig egentligen om vad Jan Guillou, Carl Hamilton, Belinda Olsson, Monica Gunne, Johan Hakelius, Lena Sundström och co anser om ditten och datten, när man utan att lägga ut en krona kan hitta mycket skarpare, intressantare och mer initierade kommentarer i bloggosfären.
Ungefär så resonerar en bloggexpert i USA, som hävdar att NYT största misstag med att under ett tag ta betalt för att läsa deras kolumnister bara ledde till att de tappade sin opinionsbildande plattform. I stället för att betala vände sig läsarna till andra tyckare på nätet. Varför skulle det vara annorlunda i Sverige?
Kalle tror det och satsar ännu mer på PLUS. Jag tror att han biter sig i svansen. För min del har Aftonbladet bara en kolumnist som för tillfället har något som helst opinionsvärde och det är bloggaren Alex Schulman och han kan man fortfarande läsa alldeles gratis. Skulle man sätta ett pris på Alexs blogg, tror jag däremot att han är rökt.

Inga kommentarer: