lördag 8 september 2007

Litteratur blir alltid sämre på bio?

Det verkar så när man läser recensionerna av "Ett öga rött", som jag gav högsta betyg i min recension på nättidningen Sourze. Jag konstaterar att det har varit omöjligt för recensenterna att se filmen som ett självständigt konstnärligt verk, utan den jämförs hela tiden med den, trots filmens intention att bara vara inspirerad av Jonas Hassen Khemiris roman med samma namn.
Jag har inte läst den och kanske är det därför jag är fri att bedöma filmens egna kvalitéer. Men i gårdagens "Kulturfredag" i P1, snackas det med Karin Ahrrenius, manusförfattare till filmen och då känns det som att det fanns möjlighet att göra en helt annan film, men att Ahrrenius inte klarade av att frigöra sig från filmens konventionella sätt att berätta en historia. Och det är ju i och för sig trist, men bara om man jämför romanen med filmen antar jag.

Har du sett nån film, som bygger på en bok, som lyckats eller rent av är bättre än boken?

Inga kommentarer: